Rozmiar działalności
Medium
Sektor
Sztuka, kultura i nauki humanistyczne
Cele
Analiza skuteczności stron internetowych
Efektywna komunikacja i współpraca
Podnoszenie świadomości dotyczącej misji organizacji
Pozyskiwanie subskrybentów
Przechowywanie i organizowanie zasobów w chmurze
Tworzenie treści w YouTube
Udostępnianie informacji
Zaangażowanie odbiorców
Zwiększenie liczby widzów
Zwiększenie ruchu na stronie
Zwiększenie zasięgu
Zdjęcia
Muzeum Van Gogha. Zdjęcie: Jan Kees Steenman
Wyzwanie
10 lat temu Muzeum van Gogha zatrudniło swojego pierwszego kierownika ds. mediów cyfrowych. Dziś dział komunikacji cyfrowej składa się z 6 osób, które odpowiadają za komunikację z odbiorcami na całym świecie, sprzedaż biletów, promowanie wydarzeń specjalnych oraz przekazywanie wiedzy o życiu i sztuce Vincenta van Gogha. Większy zespół wymaga lepszej współpracy, ale daje też więcej możliwości. Jednym z przykładów jest promowanie wśród zwiedzających Kolekcji Mesdagów (Mesdag Collectie) w Hadze, którą zarządza Muzeum van Gogha. Kolekcja Mesdagów jest mniej znana niż Muzeum van Gogha i nie jest jeszcze tak rozpoznawalną i popularną marką. Aby przedstawić ją szerszej publiczności, dział komunikacji cyfrowej zdecydował się skorzystać z narzędzi Google.
Historia
Muzeum van Gogha w Amsterdamie od 1973 roku stara się inspirować jak największą liczbę osób, przybliżając im życie i dzieła Vincenta van Gogha oraz współczesne mu trendy w sztuce. Jest ono w posiadaniu największej na świecie kolekcji obrazów i rysunków van Gogha. W 2016 roku muzeum odwiedziło 2,1 miliona osób, co czyni z niego w tym okresie drugie pod względem popularności muzeum w Holandii. Kolekcja Mesdagów w Hadze to muzeum założone przez artystę i kolekcjonera Hendrika Willema Mesdaga oraz jego żonę Sientje Mesdag. Obecnie administratorem placówki jest Muzeum van Gogha. Muzeum mieści się w domu należącym kiedyś do Hendrika i Sientje Mesdagów i prezentuje zebraną przez nich kolekcję sztuki – obrazy artystów francuskiej szkoły z Barbizon i holenderskiej szkoły z Hagi.
Muzeum korzysta z Google Workspace dla Organizacji Non-Profit, aby skutecznie współpracować w ramach własnej organizacji oraz kontaktować się z innymi muzeami. Pracownicy używają Google Meet do prowadzenia konsultacji, gdy trudno jest zorganizować zwykłe spotkania. Współpracę i udostępnianie plików znacznie ułatwiają Dokumenty i Dysk Google. Dzięki Dokumentom Google nie ma potrzeby zabezpieczania dokumentów przed edycją lub tworzenia ich lokalnych wersji. Wszyscy mogą przeglądać i edytować ten sam dokument jednocześnie. Również w przypadku zarządzania zasobami Muzeum van Gogha polega głównie na 1 rozwiązaniu – Dysku Google.
Program Ad Grants jest wykorzystywany do reklamowania zarówno Muzeum van Gogha, jak i Kolekcji Mesdagów. Umożliwił wypromowanie obydwu placówek za pomocą reklam tekstowych kierowanych na lokalizację, czym przyczynił się do zwiększenia sprzedaży biletów. Zespół do spraw komunikacji cyfrowej zmierzył za pomocą Google Analytics bezpośredni wpływ, jaki miały reklamy na sprzedaż biletów. Okazało się, że program Ad Grants generuje 40% całkowitego ruchu na stronie placówki i odpowiada za 15% łącznej liczby sprzedanych biletów do Muzeum van Gogha.
„Dzięki udziałowi w programie Google dla Organizacji Non-Profit możemy przybliżyć sztukę Vincenta van Gogha tak dużej liczbie osób na całym świecie, jak nigdy wcześniej. Ponadto narzędzia do publikacji, dystrybucji i promowania treści oraz śledzenia wyników pomagają muzeum w wypełnianiu jego misji”.
Edith Schreurs, Muzeum Van Gogha
Wpływ
Dzięki Ad Grants ruch na stronie Kolekcji Mesdagów zwiększył się dwukrotnie. Usługa Google Ads generuje na niej 44% ruchu i jest głównym źródłem wizyt. W przypadku Muzeum van Gogha głównym źródłem wizyt są bezpłatne wyniki wyszukiwania w Google, które odpowiadają za 39% ruchu. Skorzystanie z programu Google dla Organizacji Non-Profit miało ogromny wpływ na całą instytucję i jej społeczność.
Godziny otwarcia muzeum zmieniają się w zależności od sezonu, dlatego dział komunikacji cyfrowej aktualizuje informacje na swojej stronie Google Business Profile, by ułatwić zainteresowanym planowanie wizyty. Zespół ds. mediów cyfrowych odkrył też zalety Google Analytics i codziennie sprawdza swoje konto w tej usłudze, by zrozumieć zachowanie użytkowników na stronie i poznać źródła ich wizyt. Należący do muzeum kanał w YouTube ma 4039 subskrybentów. Muzeum van Gogha tworzy oryginalne treści, jak na przykład polecany film „Meet Vincent” (wyświetlony już 27 156 razy) i zapowiedzi wystaw, które służą misji szerzenia wiedzy o Vincencie van Goghu.
Wiele osób ciekawią różne aspekty sztuki i życia Vincenta van Gogha. Dzieła tego artysty są wizualnie atrakcyjne, dlatego muzeum stara się oferować wiele dobrej jakości filmów na jego temat (np. edukacyjnych, naukowych czy zapowiadających wystawy). Treści wideo stają się coraz ważniejsze. Dział komunikacji cyfrowej zainwestował więc w zasoby umożliwiające tworzenie wysokiej jakości filmów, by udostępniać je widzom na całym świecie. Produkowane przez muzeum materiały wideo są wynikiem współpracy między wieloma jednostkami (działami ds. komunikacji cyfrowej, edukacji i interpretacji czy też marketingu), które opracowują treści zrównoważone pod względem zawartych informacji i wezwań do działania. W ostatnich latach YouTube stał się ważną wyszukiwarką, dlatego muzeum przykłada wagę do optymalizacji filmów pod kątem wyszukiwarek i umieszcza je na wielu platformach, np. na swojej stronie.